SCIENTIFIC BULLETIN OF CHEŁM
Section of Pedagogy
No. 1/2011
Redakcja:
przewodniczący Piotr Mazur
ISBN: 978-83-61149-41-5
Chełm 2011
230 stron
Wprowadzenie
Część pierwsza
EDUKACJA PRZYSZŁOŚCI
Jolanta Andrzejewska
Czego studenci uczą się na praktykach pedagogicznych w przedszkolu?
Augustyn Okoński
Kreatywność i motywacja w rozwoju studenta pedagogiki
Iwona Oleksa
Twórczość pedagogiczna jako niezbędna kompetencja studentów kierunków pedagogicznych
Aneta Zapała – Wiecheć, Danka Maliňáková
Możliwości inspirującego i wychowawczego oddziaływania wychowania fizycznego w stosunku do prozdrowotnego stylu życia
Maria Owczarek
Trudności ucznia z zespołem Aspergera w szkole podstawowej
Halina Bejger
Sytuacja rodzinno-prawna wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych
Część druga
EDUKACJA EUROPEJSKA
Beáta Akimjaková – Ivana Rochovska
Pedagogická prax študentov programu Predškolská a elementarna pedagogika na Slovensku
Radmila Burkovičová
Vzdělávací postupy v přípravě budoucích učitelů mateřských škol v ČR
Jana Kopáčová
História a súčasnosť primárneho prírodovedného vzdelávania
Jana Krížová
Elementárne prírodovedné vzdelávanie a experimentálna výučba– nutnosť alebo nevyhnutnosť
Danica Melicherčíková
Prírodovedné vzdelávanie v primárnom stupni
Ivana Rochovska – Beáta Akimjaková
Projekt výskumu prírodovednej gramotnosti študentov odborupredškolská a elementarna pedagogika
Ivana Rochovská –Ludmila Krajčíriková
Metódy rozvíjania prírodovednej gramotnosti vo vysokoškolskej príprave pedagógov predprimárneho a primárneho stupňa školy
Inna Czerwińska
Вплив соціокультурного середовища гірської школи на розвитоксільської громади
Lenka Lachytova
Sociálna práca v hospicovej a paliatívnej starostlivosti
Część trzecia
DOBRE PRAKTYKI EDUKACYJNE
Agnieszka Piwnicka-Jagielska
O kompetencjach kluczowych słów kilka
Jolanta Obst
Uczeń aktywny i pozytywnie zmotywowany – atrakcyjne metody nauczania języków obcych
Joanna Klimczuk
Dobre praktyki na lekcjach historii
Halina Iwaniec
Dobro ucznia przede wszystkim
Jadwiga Bednarczyk
Ciekawe przedsięwzięcia dobrych praktyk w Przedszkolu Miejskim nr 11 w Chełmie
Wiesław Podgórski
Dobre praktyki w ZSO nr 7 w Chełmie
Część czwarta
SYLWETKI CHEŁMSKICH PEDAGOGÓW
Zygmunt Gardziński
Kasper Józef Samuel Chróścikowski (1730-1799) – ksiądz, pijar, pedagog
Andrzej Stępnik
Wiktor Grzegorz Ambroziewicz (1882-1968) – działacz niepodległościowy, społecznik, pedagog
Paweł Kiernikowski
Stanisław Pyszko (1932-2011)- nauczyciel, regionalista, działacz związkowy i społeczny
Część piąta
SPRAWOZDANIA, RECENZJE
Mirosław Babiarz
Recenzja książki Barbary Błaszczyk Społeczeństwo wobec chorych na padaczkę
Mirosław Babiarz
Recenzja książki: Elżbiety Lisowskiej Diagnoza ryzyka przemocy wobec dziecka w rodzinie. Antytrajektoria przemocy
Elżbieta Miterka, Ewa Kuna
Sprawozdanie z Seminarium dydaktycznego nt. „Nauczyciel kreatorem działań edukacyjnych”. Chełm, 8 IV 2011 r.
Augustyn Okoński, Agata Szabała – Walczuk
Sprawozdanie z IV Międzynarodowej Konferencji „Sociálne posolstvo Jana Pavla II. Pre dnešný swet” na temat „Integrácia marginalizowanych skupín do spoločnosti”. Poprad, 14 – 15 IV 2011 r
Augustyn Okoński, Iwona Oleksa
Sprawozdanie z II Międzynarodowej Konferencji Naukowej Współczesne wyzwania i strategie edukacyjne. Chełm, 9 – 10 V 2011 r
Halina Bejger
Sprawozdanie z VI Międzynarodowej Konferencji Socjalno-Pedagogicznej „Ɓідповідалъне ставленняя до здоров’я: теоріа та технологіі”. Łuck, 09-10 VI 2011 r
Iwona Oleksa
Sprawozdanie z IV Międzynarodowej Konferencji NaukowejTradície a inovácie vo výchove a vzdelávaní modernejgenerácie ućiteľov. Levoča, 06 X 2011 r
Elżbieta Miterka, Ewa Kuna
Sprawozdanie z Seminarium dydaktycznego nt. „Etyczny wymiar relacji interpersonalnych nauczyciel – uczeń”. Chełm, 3 XI 2011 r
Iwona Oleksa
Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Naukowej Kvalita života IIIv kontexte sociálnych služieb a sociálneho poradenstva. Prešov, 24 XI 2011 r